Tineke de Wit luidt de noodklok

Tineke de Wit luidt de noodklok: ‘Mentaliteitsverandering nodig in Rotterdamse haven’

‘Er is een mentaliteitsverandering nodig om het probleem van het tekort aan personeel bij bedrijven in de Rotterdamse haven op te lossen.’ Dat zegt Tineke de Wit, commercieel directeur van Prodex, in het komende magazine van Friends in Business. Zij luidt de noodklok.

‘De vijftigers en zestigers die de leiding hebben in bedrijven in de Rotterdamse haven, zijn opgegroeid in een tijd waarin het niet gewoon was om je gevoelens te uiten. Terwijl de jongeren die ze in die haven en industrie zo nodig hebben, juist daaraan in hun werk zo’n behoefte hebben. Er is amper echte interesse en de jongere van nu vraagt echt wat anders dan die in jaren 70 of 80. Het is ook geen verwijt aan die mannen.’

Generatiekloof
‘De beroepsbevolking in de Europoort en Botlek is vergrijsd. Er is sprake van een enorme generatiekloof en er zijn al zo weinig jongeren die dit werk willen doen. Ik spreek directeuren die dit ook zien en weten dat er iets moet veranderen. Ze houden het personeelsprobleem zelf in stand als ze niets doen.’

Het hele verhaal met Tineke de Wit van Prodex in het nieuwe nummer van Friends in Business. Op 17 maart wordt het komende magazine gelanceerd.